Norwegian America line

Her har vi M/S Oslofjord som oprindelig var bygget til at fragte gods og passagerer over Atlanten fra Skandinavien til New York med  under 700 kahytter. Hun havde en tonnage på 16000 ton og to store dobbeltvirkende hollandske Storck motorer. Om disse motorer gav dobbelt effekt med hensyn til brændstofforbrug, det stiller jeg mig stærkt nu tvivlende overfor. Men den var jo også bygget i en tid uden oliekrise. Motorerne var med tværskylning og der var topstykke i bunden som på toppen . Der var tvungne blæsere i skylleluftreciveren og skylleluften blev blæst direkte tværs over og ind i udstødskanalen uden indsugnings eller udstødningsventiler som mellemled. Det var et helvedes mas når f.eks et topstykke i bunden skulle skiftes. Da måtte man have hele stemplet op og kørt topstykket ud på en slæde. Hun blev døbt i april 1949 af den norske prinsesse Martha og november samme år krydsede hun Atlanten til New York. Ni måneder om året sejlede hun fra Oslo til New York via København, Kristiansand, Stavanger og Bergen. Om vinteren sejlede hun på krydstogt med reduceret passagerantal ( 360 ) på 1. Klasse. Det foregik enten til Caribien, Middelhavet, Afrika eller Sydamerika. Tiden løb fra denne slags passagertransporter, hvor flyene mere og mere overtog og M/S Oslofjord blev sat i charter som